Takaisin listaukseen »

Lisätietoa kirkasvalohoidosta

Kirkasvalolaite korvaa tehokkaasti pimeänä vuodenaikana puuttuvan luonnonvalon. Kirkasvalohoidon avulla yhä useammat selviytyvät pimeän talven aiheuttamasta kaamosrasituksesta ja -masennuksesta. Kirkasvalolaitteen käyttö onkin miellyttävä tapa hoitaa itseään kokonaisvaltaisesti. Kirkasvalohoidolla saa pidettyä uni- ja valveillaolorytmin sekä monet muut ihmisen sisäisen kellon rytmit vakaina. Se auttaa heräämisvaikeuksissa ja päivänajan vireystilan säilyttämisessä.

 

Aurinko elämän lähteenä

Auringonvalo on elämän perusedellytyksiä. Se saa luonnon kukoistamaan, ja se antaa meille kaikille tärkeää elinvoimaa ja energiaa. Kesällä luonnonvalon määrä on korkeimmillaan, koska päivät ovat huomattavasti pidempiä ja valoisampia kuin myöhäissyksyllä ja keskitalvella.

Valon määrää mitataan lukseina. Yksi luksi vastaa valon määrää, jonka yksi kynttilä tuottaa metrin etäisyydelle. Auringonvalon määrä ulkona on kesäpäivänä noin 50 000–100 000 luksia. Toimiston valon määrä on 300–500 luksia. Marraskuussa valon määrä on ulkona alimmillaan 500 luksia.

Kodin normaalin yleisvalaistuksen valomäärä on noin 10–100 luksia. Tämä on tuhat kertaa vähemmän kuin luonnonvalon määrä kesäpäivänä.

Syksyn edetessä lyhenevät päivät ovat vahvin kaamosoireilun aiheuttaja. Kaamosmasennusta (SAD eli Seasonal Affective Disorder) potee noin 12 prosenttia suomalaisista. Kaamosmasennuksen lievempi muoto on kaamosrasitus tai vuodenaikaväsymys, joka on varsinaista kaamosmasennusta huomattavasti yleisempi. Siitä kärsii noin 27 prosenttia suomalaisista.

Käyttäjäkokemukset ovat myös osoittaneet, että säännöllinen kirkasvalohoito auttaa säilyttämään hyvän työvireen. Varsinkin toimistotyöntekijät ja heidän työnantajansa ovat todenneet kirkasvalon hyödyt.

Myös vuorotyötä tekevät ovat löytäneet kirkasvalohoidosta oivan keinon tasapainottaa epäsäännöllistä vuorokausirytmiään. Lisäksi matkustamisen aiheuttamasta aikaerosta (jet lag) palautuminen nopeutuu huomattavasti, kun kirkasvalohoito ajoitetaan oikein.

 

Kirkasvalo tuo kesäaamujen valon talven pimeyteen

Melatoniinihormoni, jota aivojen käpylisäke tuottaa, säätelee ihmisen uni-valverytmiä. Hormonia erittyy normaalisti yöllä. Melatoniini on ikään kuin ihmisen omaa unilääkettä: kun melatoniinia erittyy, ihmistä väsyttää.

Ulkoisista ärsykkeistä aamuinen valo on vahvin ihmisen vuorokausirytmien tahdistaja. Melatoniini tunnetaan ihmisen vuorokausirytmin säätelijöistä parhaiten. Tutkimustulokset antavat selvän näytön, että valo vaikuttaa voimakkaasti melatoniinin tuotantoon.

Kun kesäaamuna herää, valo tyrehdyttää melatoniinin tuotannon. Talvi poikkeaa kesäajasta niin, että herätessä on yhä pimeää. Jos melatoniinia erittyy aamulla heräämisen jälkeen (pimeään vuodenaikaan syksyllä ja talvella), ihmisen sisäinen kello menee epätasapainoon ja kesäajan vuorokausirytmi menee sekaisin. Tästä seuraa tavallisesti lokakuusta maaliskuuhun kestävät kaamosoireet, joita ovat muun muassa makean ja hiilihydraattipitoisen ruokavalion himo, heräämisvaikeudet ja liikaunisuus sekä voimattomuus ja päivänajan väsymys. – Näin lyhyt vuorokausittainen valojakso on kaamosoireilun vahvin laukaisija.

Kesäaamujen valoa – kirkasvaloa – tarvitaan siis syksyn ja talven aamuihin
tyrehdyttämään melatoniinin tuotanto ja näin tahdistamaan ihmisen sisäistä kelloa. Kun melatoniinin tuotanto lopetetaan kirkasvalohoidolla aamulla, sen eritys alkaa taas illalla oikeaan aikaan. Kirkasvalohoidon paras vaikutus on aamulla heti heräämisen jälkeen.

 

Innolux-kirkasvalolaitteen käyttö on turvallista ja tehokasta

Innolux-kirkasvalolaitteilla saa luonnollista kirkasvalohoitoa, joka korvaa tehokkaasti pimeänä vuodenaikana puuttuvan luonnonvalon. Innolux-kirkasvalolaitteet ovat Det Norske Veritasin sertifioimia lääkinnällisiä laitteita, mikä takaa niiden turvallisen käytön ja hoidon tehokkuuden. Laitteet täyttävät kaikki hyvälle valohoidolle asetetut vaatimukset, eivätkä ne aiheuta käyttäjälleen sivuvaikutuksia, kuten päänsärkyä tai silmien rasitusta.

Kirkasvalohoidon tulisi olla kahden ensimmäisen viikon ajan päivittäistä, ja sen jälkeen sitä tulisi saada viitenä päivänä viikossa talven yli. Hoidon vaikutus on useimmiten havaittavissa jo viikon kuluessa: olo alkaa tuntua kesäisen kevyeltä ja energiseltä.

Mikä tahansa kirkas valaisin ei sovellu kirkasvalohoitoon. Kirkasvalohoidon edellytyksenä on vähintään 2 500 luksin valomäärä. Aluksi suositellaan kahden tunnin hoitoaikaa päivässä. Päivittäistä hoitoaikaa voi lyhentää aina puoleen tuntiin asti. Hoito on tehokkainta aamulla kello 6–10. Illalla otettu valohoito saattaa vaikeuttaa unensaantia, joten sitä ei suositella otettavaksi kello 18:n jälkeen.

Kirkasvalolaitteen tyypistä riippuen hoitoetäisyys vaihtelee 40–145 cm. Hoitoetäisyydellä tarkoitetaan kasvojen etäisyyttä laitteesta. Mitä lähempänä laitetta oleskelee, sitä tehokkaampi ja lyhyempi on yksittäinen hoitokerta. Valoa ei tarvitse katsoa kohtisuoraan, vaan riittää, kun se on näkökentässä. Siksi valohoito ei vie käyttäjänsä tehokasta aikaa, vaan samalla voi lukea, syödä aamiaista, työskennellä tai vaikka katsoa televisiota.

 
Kirkasvalohoidon tutkimustuloksia

Kirkasvalohoitoa on tutkittu Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa jo lähes 30 vuoden ajan. Myös suomalainen kirkasvalohoidon tutkimus on kattavaa.

Kirkasvalosta on saatu lupaavia tuloksia masennuksen ja unihäiriöiden hoidossa silloin, kun lääkehoitoon ei ole ollut mahdollisuutta (muun muassa Parkinsonin tauti ja raskaudenajan masennus). Samoin kirkasvalohoidon tulokset ovat lupaavia sairauksissa, joiden oireisiin liittyy vahvaa vuodenajasta riippuvaa kausittaisuutta tai unihäiriöitä.

Olemme koonneet maailmalta uusimpia tutkimustuloksia, jotka ovat Yhdysvaltain terveysviraston (National Institutes of Health) sivulla:

Uusia tutkimustuloksia on saatu kirkasvalon hyödyistä päivänajan uupumuksen ja väsymyksen estämiseksi kaamosmasennuspotilailla ja lievempää kaamosrasitusta kärsivien keskuudessa. Tutkimus osoittaa, että kirkasvalosta on hyötyä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Lue lisää tutkimuksesta. Uuden tutkimuksen mukaan kirkasvalo auttaa kaamosmasennuspotilasta jo yhden hoitokerran jälkeen. Lue lisää tutkimuksesta.

Tutkimustulos kirkasvalon positiivisista vaikutuksista raskaudenajan masennuksen ehkäisyyn on kiinnostava, koska kirkasvalo ei aiheuta sivuoireita. Lue lisää tutkimuksesta. Kirkasvalon hyödyistä on saatu uusia tutkimustuloksia myös murrosikäisten vuodenajasta riippumattomaan masennukseen. Lue lisää tutkimuksesta.

Takaisin kirkasvalohoidon etusivulle

 

Muutamia viimeaikaisia artikkeleita kirkasvalohoidosta

Yle: Kirkasvalo piristää seksielämää.

Duodecim: Talvisin toistuva masennustila.

Kaypahoito.fi: Kaamosmasennuksen kirkasvalohoito.

Terveyskirjasto: Masennus ja valohoito.

Terve.fi: Kirkasvalohoito.

Yle.fi: Näin selviät pimeästä vuodenajasta.

Yle.fi: Pitääkö puuttuvaa auringonvaloa korvata kirkasvalolampulla?

Yle.fi: Kirkasvalosta helpotusta työssäjaksamiseen.

Helsingin Sanomat: Torkutitko aamulla kelloa ja joit herättyäsi kahvin? Siksi olet väsynyt pitkin päivää

Helsingin Sanomat: Rakastuminenkaan ei onnistu - helsinkiläinen menettää auringonvaloa marraskuussa 135 tuntia espanjalaiseen verrattuna.

Helsingin Sanomat: Valo piristää kaamoksen keskellä, D-vitamiini ei.

Helsingin Sanomat: Älä yritä piristyä kofeiinin avulla - lääkäri neuvoo, miten kaamosoireet kukistetaan.

Helsingin Sanomat: Lisääntyvä pimeys saa ihmisen rytmin jätättämään - nuoret ja naiset kärsivät eniten, mutta apujakin löytyy.

Helsingin Sanomat: Syksy ja pimeys vaikuttavat myös lapseen - näin selätät väsymyksen ja flunssakierteet.

Helsingin Sanomat: Näin löydät hyvän työvireen loman jälkeen.

Potilaan lääkärilehti: Tutkimus: Kirkasvalohoito tehoaa myös muuhun kuin kaamosmasennukseen.

Daily Mail: Kirkasvalon vaikutuksesta kokonaishyvinvointiin.


Tutustu Innolux Bright mallistoon »