Back to listing »

Ljusterapi

Ljusterapilampor kompenserar effektivt bristen på naturligt ljus under den mörka delen av året. Tack vare ljusterapi klarar fler människor av vinterdepressionen. Ljusterapilampor är ett behagligt sätt att lysa upp din dag. Ljusterapilampor hjälper dig att stabilisera dygnsrytmen och andra biologiska rytmer i kroppen.  De hjälper dig att vakna upp på morgonen och att hålla dig pigg under dagen.

Solen – livets källa

Solljus är livets mest basala grundsten. Inget skulle kunna existera utan det, och brist på solljus gör att vi snabbt förlorar vår livskraft och energi. Solljuset är som starkast under sommaren, då dagarna är långa och ljusa.

Mängden ljus mäts i lux, den internationella enheten för ljusstyrka. En lux motsvarar ljuset från ett stearinljus en meter bort. En normal sommardag avger solljuset runt 50 000–100 000 lux utomhus. Inne på ett kontor ligger ljusstyrkan på 300–500 lux. I november kan ljusstyrkan sjunka till 500 lux, medan ljusstyrkan från normal inomhusbelysning ligger på 10–100 lux. Det är tusen gången mindre än det naturliga ljuset en normal sommardag.

Allteftersom hösten fortskrider, ger de allt kortare dagarna upphov till vinterdepressioner. Ungefär 12 procent av finländare lider av årstidsbunden depression (SAD, Seasonal Affective Disorder). Den mindre allvarliga formen av SAD är vinterdepression eller subklinisk SAD, som är vanligare och drabbar 27 procent av finländare.

Enligt användarnas egna erfarenheter hjälper ljusterapi till att upprätthålla en jämn arbetstakt. Särskilt kontorsarbetare och deras arbetsgivare har börjat inse fördelarna med ljusterapi.

Skiftarbetare har även de upptäckt att ljusterapi hjälper till att balansera deras ojämna dygnsrytm. Noggrant planerad ljusterapi kan också snabba på återhämtningen efter jetlag.

 

En ljusterapilampa ger dig tillgång till sommarens ljus genom de mörkaste vintermånaderna.

Kroppens dygnsrytm styrs av melatonin, ett hormon som produceras av tallkottkörteln. Kroppen producerar normalt det här hormonet under natten. Melatonin är lite som kroppens eget sömnmedel. När det finns melatonin i kroppen känner du dig trött.

Morgonljus är det starkaste stimulusen utanför kroppen som styr dygnsrytmen. Av alla de faktorer som styr dygnsrytmen är melatoninets funktion bäst kartlagt. Studier visar tydligt att ljus påverkar utsöndringen av melatonin.

När du vaknar upp en ljus sommarmorgon gör ljuset att produktionen av melatonin stoppas. På vintern är det däremot fortfarande mörkt när det är dags att gå upp. Om melatonin fortfarande produceras på morgonen efter att du har gått upp (dvs. under den mörka delen av året) kommer din biologiska klocka att hamna i obalans, vilket i sin tur påverkar dygnsrytmen. Detta kan leda till så kallad vinterdepression, som normalt förekommer mellan oktober och mars. Symptomen visar sig bl.a. som kolhydrat- och sockersug, svårigheter att vakna, sömnighet, letargi och trötthet under dagen. Den huvudsakliga orsaken till vinterdepression är alltså brist på solljus.

Under höst- och vintermorgnar behövs sommarljus - ljusterapi – för att stoppa produktionen av melatonin och för att hålla dygnsrytmen i balans.

 När produktionen av melatonin stoppas på morgonen med ljusterapi kommer den att starta i rätt tid på kvällen. Ljusterapi är som mest effektiv på morgonen efter att du har stigit upp.

 

Ljusterapilampor från Innolux är enkla och effektiva att använda.

Innolux ljusterapilampor kan användas för ljusterapi och kompensera för bristen på naturligt ljus under vintermånaderna. Innolux ljusterapilampor är medicinskt certifierade av Det Norske Veritas, vilket garanterar att de är effektiva och säkra att använda. Armaturerna uppfyller alla krav på effektiva ljusterapilampor, utan biverkningar som huvudvärk och trötta ögon.

Under de första två veckorna bör ljusterapin ske varje dag och därefter fem gånger i veckan under hela vintern.  Ljusterapins gynnsamma verkan kan vanligtvis märkas redan inom en vecka. Du kommer att känna dig lika pigg och energisk som under sommaren.

Alla lampor passar inte för ljusterapi, eftersom det lägsta kravet för ljusterapilampor är en ljusstyrka på 2 500 lux. Rekommenderad användning är två timmars ljusterapi per dag i början av behandlingen. Därefter kan den dagliga dosen kortas ner till en halvtimme per dag. Behandlingen är som mest effektiv på morgonen mellan 6 och 10. På kvällen kan ljusterapi orsaka svårigheter att somna, så använd inte ljusterapi efter klockan 18 på kvällen.

Beroende på vilken typ av ljusterapilampa du använder är det rekommenderade avståndet från lampan 40–145 cm. Rekommendationen avser avståndet från ansiktet till lampan. Ju närmare lampan du är, desto mer effektiv och därmed kortare blir behandlingen. Du behöver inte titta direkt mot ljuset så länge som lampan är inom ditt synfält. Ljusterapin stör inte dina vanliga aktiviteter. Du kan läsa, äta, arbeta eller titta på tv samtidigt.

 

Studier om ljusterapi

Ljusterapi har studerats i nästan 30 år i både Europa och Nordamerika. Man har även studerat ljusterapi grundligt i Finland.

Studier har gett lovande resultat för behandling av depression och sömnproblem då medicinsk behandling inte är något alternativ (t.ex. vid Parkinsons sjukdom eller graviditetsdepression). Resultaten från ljusterapi har varit lovande även vid andra medicinska problem relaterade till säsongscykler eller sömnproblem.

Vi har samlat de senaste internationella forskningsresultaten från National Institutes for Health i USA.

Nya forskningsresultat har påvisat fördelar med ljusterapi för att förhindra trötthet under dagen och utmattning hos patienter med SAD och subklinisk SAD.  Studier visar att ljusterapi förbättrar det allmänna välbefinnandet. Läs mer om forskningen. Enligt en ny studie hjälper ljusterapi SAD-patienter redan efter en behandling. Läs mer om forskningen.

Studien om de positiva effekterna av ljusterapi på kvinnor med graviditetsdepression är särskilt lovande eftersom ljusterapin inte har några biverkningar. Läs mer om forskningen. Nya forskningsrön har också gjorts om fördelarna med ljusterapi vid behandling av icke-årstidsbundna depressioner hos tonåringar. Läs mer om forskningen.

 

 Innolux Bright collection  »